Followers

Tuesday, February 15, 2011

Cinta



Cuba uolss tanya pasangan masing-masing seberapa dalam cintanya untuk diri uolss??

Mesti takut nak tanya kan. Sebab lelaki memang spesies yang tak suke jawab soalan mcm ni. Tak suke sangat bila kene attack soalan cepu emas yang mcm ni. Kang tak pasal-pasal meletus perang dingin. Sebab ada orang merajuk bila soalan semudah ini tidak dapat dijawab seperti yang diharapkan. Bila ditanya jawapan yang diberi mesti seringkas yang mungkin. "Mestila i cinta u, mestila i syg u"

Tapi apa buktinya? Kadang-kadang tanpa sebab kita mencintai seseorang itu. Jika kita cinta dan sayang seseorang itu disebabkan rupa paras yang cantik, tapi bila dah tua nanti rupa paras tu takkan kekal seperti masa mula berkenalan dulu.

Seberapa ikhlas pasangan anda menyayangi dan mencintai anda? Adakah die betul-betul sayang dan cintakan kita? Saya percaya pada perhubungan yang ikhlas. Masing-masing ikhlas untuk mencintai dan menyayangi sesama sendiri. Bila kite ikhlas untuk menyayangi dan mencintai, insya Allah dengan izin-Nya kita mampu untuk kekalkan perhubungan dan mampu untuk menjadi pasangan yang setia.

Kadang-kadang saya takut pada perhubungan cinta yang berdasarkan kepada perkara lain. Dalam hati bukan cinta sepenuh hati. Tapi cinta disebabkan kepada perkara lain seperti simpati, termakan budi atau cuba mengikis kekayaan duniawi. Bila kita perhatikan dunia skg ni, betapa rapuhnya sesebuah institusi perkahwinan. Perkara kecik pun boleh dijadikan isu hingga bole mendorong ke arah penceraian. Subhanallah, minta dijauhkan.

Allah menduga setiap hambanya. Ya memang benar. Tapi bila difikirkan kembali, siapa yang mendorong tercetusnya dugaan itu. Kalau takda angin, takkan pokok bergoyang. Pokok pangkalnya cuba kita kaji sifat dalam diri kita. Siapa yang cuba ciptakan dugaan itu. Kalau masing-masing berfikiran matang dan ikhlas menyayangi dan mencintai kerana Allah, pasti Allah akan panjangkan jodoh perhubungan.

Tapi bila dalam hati dah terdetik untuk melakukan perkara yang tidak baik dalam perhubungan, jangan nak jadikan dugaan itu sebagai alasan bagi menutup kelemahan diri. Jangan cuba-cuba untuk menyalahkan orang lain bila hubungan dengan pasangan berantakan. Konon ada orang ke-3 bagai. Tangan takkan berbunyi kalau bertepuk sebelah tangan. Kecuali tepuk tangan atas meja.

Bila makin dekat ni, kene banyak-banyak doa supaya hubungan ni mampu dikekalkan sampai akhir hayat. Tiada siapa yang mahukan perkara yang tidak baik. Apa pun mari sama-sama berdoa supaya kita kekal bersama pasangan masing-masing hingga hujung nyawa. Amin....



0 Kata-Kata Inspirasi:

Tuesday, February 15, 2011

Cinta




Cuba uolss tanya pasangan masing-masing seberapa dalam cintanya untuk diri uolss??

Mesti takut nak tanya kan. Sebab lelaki memang spesies yang tak suke jawab soalan mcm ni. Tak suke sangat bila kene attack soalan cepu emas yang mcm ni. Kang tak pasal-pasal meletus perang dingin. Sebab ada orang merajuk bila soalan semudah ini tidak dapat dijawab seperti yang diharapkan. Bila ditanya jawapan yang diberi mesti seringkas yang mungkin. "Mestila i cinta u, mestila i syg u"

Tapi apa buktinya? Kadang-kadang tanpa sebab kita mencintai seseorang itu. Jika kita cinta dan sayang seseorang itu disebabkan rupa paras yang cantik, tapi bila dah tua nanti rupa paras tu takkan kekal seperti masa mula berkenalan dulu.

Seberapa ikhlas pasangan anda menyayangi dan mencintai anda? Adakah die betul-betul sayang dan cintakan kita? Saya percaya pada perhubungan yang ikhlas. Masing-masing ikhlas untuk mencintai dan menyayangi sesama sendiri. Bila kite ikhlas untuk menyayangi dan mencintai, insya Allah dengan izin-Nya kita mampu untuk kekalkan perhubungan dan mampu untuk menjadi pasangan yang setia.

Kadang-kadang saya takut pada perhubungan cinta yang berdasarkan kepada perkara lain. Dalam hati bukan cinta sepenuh hati. Tapi cinta disebabkan kepada perkara lain seperti simpati, termakan budi atau cuba mengikis kekayaan duniawi. Bila kita perhatikan dunia skg ni, betapa rapuhnya sesebuah institusi perkahwinan. Perkara kecik pun boleh dijadikan isu hingga bole mendorong ke arah penceraian. Subhanallah, minta dijauhkan.

Allah menduga setiap hambanya. Ya memang benar. Tapi bila difikirkan kembali, siapa yang mendorong tercetusnya dugaan itu. Kalau takda angin, takkan pokok bergoyang. Pokok pangkalnya cuba kita kaji sifat dalam diri kita. Siapa yang cuba ciptakan dugaan itu. Kalau masing-masing berfikiran matang dan ikhlas menyayangi dan mencintai kerana Allah, pasti Allah akan panjangkan jodoh perhubungan.

Tapi bila dalam hati dah terdetik untuk melakukan perkara yang tidak baik dalam perhubungan, jangan nak jadikan dugaan itu sebagai alasan bagi menutup kelemahan diri. Jangan cuba-cuba untuk menyalahkan orang lain bila hubungan dengan pasangan berantakan. Konon ada orang ke-3 bagai. Tangan takkan berbunyi kalau bertepuk sebelah tangan. Kecuali tepuk tangan atas meja.

Bila makin dekat ni, kene banyak-banyak doa supaya hubungan ni mampu dikekalkan sampai akhir hayat. Tiada siapa yang mahukan perkara yang tidak baik. Apa pun mari sama-sama berdoa supaya kita kekal bersama pasangan masing-masing hingga hujung nyawa. Amin....



0 comments on "Cinta"

Disable Right Click