Followers

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Second Birthday tickers

Friday, April 08, 2011

Majlis Besar: Apa yang penting?



Assalamualaikum,

Ada beberapa perkara yang perlu di titik beratkan dalam majlis besar itu. Ada antara kita yang selama ni menganggap perkara yang bakal saya bincangkan ini tidak berapa penting. Janji majlis berjalan sudah. Ala satu hari je kan. Buat apa nak bersusah payah bagai.

Memang..saya akui majlis besar ini hanya sehari dan sekali seumur hidup. Bila sekali dan sehari tu la kita perlu rancang dengan teliti agar majlis itu mampu kite kenang sampai bila-bila. Dah nanti bila dah ada anak baru la menyesal..rugi tak buat itu ini. Bukan selalu buat majlis besar untuk diri sendiri kan. Sekali seumur hidup babe!


Ingat perancangan yang teliti itu penting demi kelancaran majlis. Saya tidaklah seteliti seperti B2B yang lain, tapi sekurang-kurangnya saya banyak belajar hasil perkongsian dan pengalaman dari mereka. Thanks for sharing uolss. Sekurang-kurangnya saya merancang bukan???

Manusia merancang tetapi Allah yang menentukan segalanya. Yang membuatkan kita gagal hanyalah disebabkan kita yang gagal merancang. So mari sama-sama kita merancang. Oh yeah....

Ok kat sini saya mahu listkan beberapa perkara penting yang pada pandangan saya amat penting dalam menentukan kelancaran sesuatu majlis besar


Aturcara majlis

Pada pandangan saya, aturcara merupakan perkara penting yang perlu kita siapkan sebelum majlis besar bermula. Tak guna jika pelamin cantik, baju sanding yang menawan jika kelancaran majlis tunggang terbalik sana sini. Masya Allah. Minta dijauhkan. Apa kata kita sediakan satu aturcara yang complete. Yang ni boleh pakai word. Kalau nak tunjuk kat sini agak payah sikit. Buat table and kita perlu include-kan beberapa perkara seperti masa-agenda-tindakan.

Bila dah siap kita boleh distribute kepada kaum keluarga, sedara mara dan jugak vendor yang terlibat. Contoh abg jaga PA system, abg cameraman yg macho, makcik catering yang lawa. So secara automatik mereka ni akan refer kepada senarai aturcara dan perlu bertindak mengikut note yang kita dah tulis pada ruangan tindakan. So memudahkan kerja mereka. Takda la mereka pun kelam kelibut nak cari mak pengantin and pak pengantin, nak tanya itu ini.

Tapi dengan syarat, harap abg PA system tak buat kertas aturcara majlis tu sebagai tempat alas duduk and abg cameraman jadikan kipas tangan dah la. Penat den berfikir siang malam menyiapkan aturcara majlis. Yang ni uolss paham kan???

Kalau nak cantik, sila print atas kertas yang tebal sikit and berwarna. Senang nak trace dari jauh. =)


(Saya sedang berusaha menyiapkan first draf aturcara majlis)



Seleksi Lagu

Elok benarlah kalau kita sendiri yang menentukan lagu apa yang kita mahu dendangkan sepanjang majlis berlangsung. Bukan apa, jika menyerahkan tugas memilih lagu ni kepada abg deejay, alamatnya majlis kawen bakal jadi majlis kematian . Opsss...

Nape saya cakap mcm tu?? Ok cuba uolss bayangkan semasa majlis, abg deejay bole mainkan lagu jiwang karat 90-an yang sumenya lagu-lagu stok ditinggalkan kekasih. What the hell??? Aku dah nak kawen la...bukan nak ditinggalkan kekasih.....

Sangat nak tak kene konsep ok. Lagi satu yang saya pantang adalah orang memekik karaoke. Kalau suara tu sedap takpe la jugak. Ni masya Allah...(tak baik kutuk..padahal suara aku pun teruk siot)....tapi sekurang-kurangnya saya tak menyanyi kat majlis kawen ok..cukup sekadar karaoke dalam kotak besau...huhu

Kalau mahu elak dari suara sumbang menyumbangkan lagu di majlis anda, sila set-kan masa yang sesuai untuk waktu karaoke. Macam di rumah saya, waktu karaoke hanya akan dibenarkan selepas pengantin bersanding sahaja. Maksudnya dalam pukul 2 ke atas sahaja. Sebab ayah beria-ria mahu ada karaoke jugak, katanya sekadar suka-suka. Ok saya pertimbangkan tetapi bersyarat.

Sila { klik } untuk koleksi lagu pengantin yang best.



Emcee & Skrip Emcee

Emcee amat diperlukan bila ketibaan pengantin dan rombongan pihak pengantin. Emcee-lah yang bertanggungjawab untuk lead majlis. Saya hanya perlukan emcee semasa:
  • Pengantin berarak
  • Doa
  • Tepung tawar
  • Upacara makan beradap
  • Upacara potong kek
  • Upacar bergambar sefamili

Maksudnya, bila ada emcee yang akan umumkan satu persatu perjalanan majlis, pengantin dan tetamu pasti akan alert. So takdalah sampai berjam-jam dok bersanding atas pelamin kan. Takdala tibe-tibe pengantin nak turun pelamin tanpa disuruh oleh sesiapa. Dah turun pelamin then nak pergi mana plak. Memangla aturcara ni pengantin yang rancang tapi bila dah naik pelamin sume, bole lupa tau uolss. Maklumla nebes. Huhu

So better ada emcee bagi "pentunjuk arah" majlis. Dan jangan lupa sediakan skrip sekali. Kang meroyan emcee tak tahu nak bedal apa....tersasul-sasul dibuatnya. Kene jaga ok air muka sang emcee.


(Sedang berusaha juga menyiapkan first draf skrip emcee)



Oklah dah panjang rasanya entry kali ni. Saya kurang gemar letak post panjang berjela =p

Kang uolss bosan nak bacakan. Kaedahnya....

Tata...See u next post

0 Kata-Kata Inspirasi:

Friday, April 08, 2011

Majlis Besar: Apa yang penting?




Assalamualaikum,

Ada beberapa perkara yang perlu di titik beratkan dalam majlis besar itu. Ada antara kita yang selama ni menganggap perkara yang bakal saya bincangkan ini tidak berapa penting. Janji majlis berjalan sudah. Ala satu hari je kan. Buat apa nak bersusah payah bagai.

Memang..saya akui majlis besar ini hanya sehari dan sekali seumur hidup. Bila sekali dan sehari tu la kita perlu rancang dengan teliti agar majlis itu mampu kite kenang sampai bila-bila. Dah nanti bila dah ada anak baru la menyesal..rugi tak buat itu ini. Bukan selalu buat majlis besar untuk diri sendiri kan. Sekali seumur hidup babe!


Ingat perancangan yang teliti itu penting demi kelancaran majlis. Saya tidaklah seteliti seperti B2B yang lain, tapi sekurang-kurangnya saya banyak belajar hasil perkongsian dan pengalaman dari mereka. Thanks for sharing uolss. Sekurang-kurangnya saya merancang bukan???

Manusia merancang tetapi Allah yang menentukan segalanya. Yang membuatkan kita gagal hanyalah disebabkan kita yang gagal merancang. So mari sama-sama kita merancang. Oh yeah....

Ok kat sini saya mahu listkan beberapa perkara penting yang pada pandangan saya amat penting dalam menentukan kelancaran sesuatu majlis besar


Aturcara majlis

Pada pandangan saya, aturcara merupakan perkara penting yang perlu kita siapkan sebelum majlis besar bermula. Tak guna jika pelamin cantik, baju sanding yang menawan jika kelancaran majlis tunggang terbalik sana sini. Masya Allah. Minta dijauhkan. Apa kata kita sediakan satu aturcara yang complete. Yang ni boleh pakai word. Kalau nak tunjuk kat sini agak payah sikit. Buat table and kita perlu include-kan beberapa perkara seperti masa-agenda-tindakan.

Bila dah siap kita boleh distribute kepada kaum keluarga, sedara mara dan jugak vendor yang terlibat. Contoh abg jaga PA system, abg cameraman yg macho, makcik catering yang lawa. So secara automatik mereka ni akan refer kepada senarai aturcara dan perlu bertindak mengikut note yang kita dah tulis pada ruangan tindakan. So memudahkan kerja mereka. Takda la mereka pun kelam kelibut nak cari mak pengantin and pak pengantin, nak tanya itu ini.

Tapi dengan syarat, harap abg PA system tak buat kertas aturcara majlis tu sebagai tempat alas duduk and abg cameraman jadikan kipas tangan dah la. Penat den berfikir siang malam menyiapkan aturcara majlis. Yang ni uolss paham kan???

Kalau nak cantik, sila print atas kertas yang tebal sikit and berwarna. Senang nak trace dari jauh. =)


(Saya sedang berusaha menyiapkan first draf aturcara majlis)



Seleksi Lagu

Elok benarlah kalau kita sendiri yang menentukan lagu apa yang kita mahu dendangkan sepanjang majlis berlangsung. Bukan apa, jika menyerahkan tugas memilih lagu ni kepada abg deejay, alamatnya majlis kawen bakal jadi majlis kematian . Opsss...

Nape saya cakap mcm tu?? Ok cuba uolss bayangkan semasa majlis, abg deejay bole mainkan lagu jiwang karat 90-an yang sumenya lagu-lagu stok ditinggalkan kekasih. What the hell??? Aku dah nak kawen la...bukan nak ditinggalkan kekasih.....

Sangat nak tak kene konsep ok. Lagi satu yang saya pantang adalah orang memekik karaoke. Kalau suara tu sedap takpe la jugak. Ni masya Allah...(tak baik kutuk..padahal suara aku pun teruk siot)....tapi sekurang-kurangnya saya tak menyanyi kat majlis kawen ok..cukup sekadar karaoke dalam kotak besau...huhu

Kalau mahu elak dari suara sumbang menyumbangkan lagu di majlis anda, sila set-kan masa yang sesuai untuk waktu karaoke. Macam di rumah saya, waktu karaoke hanya akan dibenarkan selepas pengantin bersanding sahaja. Maksudnya dalam pukul 2 ke atas sahaja. Sebab ayah beria-ria mahu ada karaoke jugak, katanya sekadar suka-suka. Ok saya pertimbangkan tetapi bersyarat.

Sila { klik } untuk koleksi lagu pengantin yang best.



Emcee & Skrip Emcee

Emcee amat diperlukan bila ketibaan pengantin dan rombongan pihak pengantin. Emcee-lah yang bertanggungjawab untuk lead majlis. Saya hanya perlukan emcee semasa:
  • Pengantin berarak
  • Doa
  • Tepung tawar
  • Upacara makan beradap
  • Upacara potong kek
  • Upacar bergambar sefamili

Maksudnya, bila ada emcee yang akan umumkan satu persatu perjalanan majlis, pengantin dan tetamu pasti akan alert. So takdalah sampai berjam-jam dok bersanding atas pelamin kan. Takdala tibe-tibe pengantin nak turun pelamin tanpa disuruh oleh sesiapa. Dah turun pelamin then nak pergi mana plak. Memangla aturcara ni pengantin yang rancang tapi bila dah naik pelamin sume, bole lupa tau uolss. Maklumla nebes. Huhu

So better ada emcee bagi "pentunjuk arah" majlis. Dan jangan lupa sediakan skrip sekali. Kang meroyan emcee tak tahu nak bedal apa....tersasul-sasul dibuatnya. Kene jaga ok air muka sang emcee.


(Sedang berusaha juga menyiapkan first draf skrip emcee)



Oklah dah panjang rasanya entry kali ni. Saya kurang gemar letak post panjang berjela =p

Kang uolss bosan nak bacakan. Kaedahnya....

Tata...See u next post

0 comments on "Majlis Besar: Apa yang penting?"

Disable Right Click