Followers

Tuesday, April 26, 2011

Laksa Satu.....



My favourite food is laksa. Ni hanyalah salah satu makanan yang saya suka. Sebenarnya banyak lagi yang saya suka. Al maklum, bab makan jangan pernah tolak. Syurga dunia....


Baru-baru ni saya buat laksa la konon. Tapi best jugak sebab hari-hari bole menghadap bende tu. Ni kalau beli kang ada yang sedap or ada yang tak sedap. Saya bukanla nak cakap saya masak sedap. Tapi bole la nak makan untuk diri sendiri.


Tapi terasa mahu buat lagi.


Nak tahu recipe simple saya untuk buat laksa. Jom zaas bawah...


Bahan-bahan (Kuah):
Ikan kembong/ sardin
Bawang besar
Belacan (ada yg taknak letak)
Cili kering (ikut pada selera)
Asam gelugur
Bunga kantan
Daun kesum
Garam
Laksa kering/basah

Hiasan:
Timun
Bawang besar
Limau nipis
Tauge (Murni ajar, style Ganu)
Kacang panjang (Murni ajar, style Ganu)
Telur rebus
Cili potong
Salad



Antara bahan yang digunakan



Cara membuatnya:
  1. Bersihkan ikan. Kemudian, rebus ikan. Saya rebus kosong je dengan air.
  2. Kisar bawang besar, cili kering and belacan hingga hancur. Ketepikan.
  3. Ikan yang dah siap direbus tadi perlu diasingkan dari tulang. Ambil isi dan blend-kan. Tulang ikan pun bole blend. Tapi kene tapis la. Kang dah jadi kuah tulang ikan plak kan. (Air rebusan ikan tadi jangan dibuang).
  4. Masukkan bahan kisar dan isi ikan yang telah di-blend ke dalam air rebusan ikan tadi.
  5. Masukkan bunga kantan, daun kesum dan asam gelugur.
  6. Masukkan garam then tunggu sampai betol-betol masak.
  7. Siap untuk dihidang. Jangan lupa laksanya....

(Takda sukatan yang spesifik ye. Sume saya pakai agak je)




Taraa dah siap
Ini boleh mendatangkan lapar



Lately, kerap gila rasa lapar. What the hell??

Mengandungkah???


0 Kata-Kata Inspirasi:

Tuesday, April 26, 2011

Laksa Satu.....




My favourite food is laksa. Ni hanyalah salah satu makanan yang saya suka. Sebenarnya banyak lagi yang saya suka. Al maklum, bab makan jangan pernah tolak. Syurga dunia....


Baru-baru ni saya buat laksa la konon. Tapi best jugak sebab hari-hari bole menghadap bende tu. Ni kalau beli kang ada yang sedap or ada yang tak sedap. Saya bukanla nak cakap saya masak sedap. Tapi bole la nak makan untuk diri sendiri.


Tapi terasa mahu buat lagi.


Nak tahu recipe simple saya untuk buat laksa. Jom zaas bawah...


Bahan-bahan (Kuah):
Ikan kembong/ sardin
Bawang besar
Belacan (ada yg taknak letak)
Cili kering (ikut pada selera)
Asam gelugur
Bunga kantan
Daun kesum
Garam
Laksa kering/basah

Hiasan:
Timun
Bawang besar
Limau nipis
Tauge (Murni ajar, style Ganu)
Kacang panjang (Murni ajar, style Ganu)
Telur rebus
Cili potong
Salad



Antara bahan yang digunakan



Cara membuatnya:
  1. Bersihkan ikan. Kemudian, rebus ikan. Saya rebus kosong je dengan air.
  2. Kisar bawang besar, cili kering and belacan hingga hancur. Ketepikan.
  3. Ikan yang dah siap direbus tadi perlu diasingkan dari tulang. Ambil isi dan blend-kan. Tulang ikan pun bole blend. Tapi kene tapis la. Kang dah jadi kuah tulang ikan plak kan. (Air rebusan ikan tadi jangan dibuang).
  4. Masukkan bahan kisar dan isi ikan yang telah di-blend ke dalam air rebusan ikan tadi.
  5. Masukkan bunga kantan, daun kesum dan asam gelugur.
  6. Masukkan garam then tunggu sampai betol-betol masak.
  7. Siap untuk dihidang. Jangan lupa laksanya....

(Takda sukatan yang spesifik ye. Sume saya pakai agak je)




Taraa dah siap
Ini boleh mendatangkan lapar



Lately, kerap gila rasa lapar. What the hell??

Mengandungkah???


0 comments on "Laksa Satu....."

Disable Right Click