Followers

Tuesday, March 16, 2010

Dugaan

Terkejut mendengar suatu berita yang tidak disangka-sangka..

Crita ni mungkin boleh dijadikan iktibar untuk diri aku sendiri dan org yg mendengar. Ramai org ckp di alam pertunangan memang banyak dugaan. Tapi kita tak sepatutnya menyalahkan "dugaan" itu kepada punca hubungan berantakan. Kadang-kadang manusia ni yang tanpa sedar yang cuba create dugaan tersebut. Bila dah jadi sesuatu yang tak baik, menyesal pon tiada gunanya.

Cube bayangkan lebih kurang sebulan lagi bakal menikah. Tup tup terputus di tengah jalan disebabkan terlalu emosional dan mengikut rase hati yang marah. Org ckp terlajak perahu boleh diundur tetapi terlajak kata badan binasa. Persiapan sume dah setel cume menunggu hari je lagi. Sedih kecewa sume bercampur.

So pengajaran yang aku dapat dari kisah tersebut (kawan sendiri):

  • Kita perlu menerima pasangan seadanya. Kite tak boleh nak mengubah seseorang tu 100 peratus. Kalo nak org tu berubah, kite perlu berubah dahulu.
  • Jangan terlalu mendesak. Buat cool sudah. Kebanyakan lelaki memang tak suke didesak. Anda sendiri pon pasti tak suke didesak kan.
  • Tak salah kalo kiter menjadi seorang yang humble atau merendah diri. Buat apa nak membangga diri. Buat kene kutuk je nanti.
  • Jadilah diri sendiri. Tak perlu nak kontrol ayu atau macho. Lambat laun org akan tau yg anda itu hipokrit.
  • Kalo bergaduh sesama pasangan cuba elakkan dari melibatkan keluarga. Jangan perbesarkan pergaduhan antara anda dan pasangan.
  • Jangan terlalu emosional. Bertindak mengikut akal yang waras, bukan hati yang amarah.
  • Buang perasaan ego jauh-jauh. Tak gune nak menegakkn ego yg tak seberapa tu, buat makan diri je.
Erm sebagai orang yg dewasa, sepatutnya kita mampu berfikir dengan bijak dan waras. Buangla prinsip-pronsip kampung yg tak berguna tu.

Semoga minta dijauhkan perkara seumpama ni. Amin.

0 Kata-Kata Inspirasi:

Tuesday, March 16, 2010

Dugaan


Terkejut mendengar suatu berita yang tidak disangka-sangka..

Crita ni mungkin boleh dijadikan iktibar untuk diri aku sendiri dan org yg mendengar. Ramai org ckp di alam pertunangan memang banyak dugaan. Tapi kita tak sepatutnya menyalahkan "dugaan" itu kepada punca hubungan berantakan. Kadang-kadang manusia ni yang tanpa sedar yang cuba create dugaan tersebut. Bila dah jadi sesuatu yang tak baik, menyesal pon tiada gunanya.

Cube bayangkan lebih kurang sebulan lagi bakal menikah. Tup tup terputus di tengah jalan disebabkan terlalu emosional dan mengikut rase hati yang marah. Org ckp terlajak perahu boleh diundur tetapi terlajak kata badan binasa. Persiapan sume dah setel cume menunggu hari je lagi. Sedih kecewa sume bercampur.

So pengajaran yang aku dapat dari kisah tersebut (kawan sendiri):

  • Kita perlu menerima pasangan seadanya. Kite tak boleh nak mengubah seseorang tu 100 peratus. Kalo nak org tu berubah, kite perlu berubah dahulu.
  • Jangan terlalu mendesak. Buat cool sudah. Kebanyakan lelaki memang tak suke didesak. Anda sendiri pon pasti tak suke didesak kan.
  • Tak salah kalo kiter menjadi seorang yang humble atau merendah diri. Buat apa nak membangga diri. Buat kene kutuk je nanti.
  • Jadilah diri sendiri. Tak perlu nak kontrol ayu atau macho. Lambat laun org akan tau yg anda itu hipokrit.
  • Kalo bergaduh sesama pasangan cuba elakkan dari melibatkan keluarga. Jangan perbesarkan pergaduhan antara anda dan pasangan.
  • Jangan terlalu emosional. Bertindak mengikut akal yang waras, bukan hati yang amarah.
  • Buang perasaan ego jauh-jauh. Tak gune nak menegakkn ego yg tak seberapa tu, buat makan diri je.
Erm sebagai orang yg dewasa, sepatutnya kita mampu berfikir dengan bijak dan waras. Buangla prinsip-pronsip kampung yg tak berguna tu.

Semoga minta dijauhkan perkara seumpama ni. Amin.

0 comments on "Dugaan"

Disable Right Click